Waardenland

Regelmatig trekken we met alle kinderen van de lagere school naar Waardenland.
In Waardenland doet iedereen z’n best om het er zo fijn mogelijk te maken voor zichzelf en elkaar.
Bij elke reis maken we kennis met een bewoner die ons telkens op een andere toffe manier een nieuwe waarde meegeeft. Deze waarde staat de komende periode centraal en wordt ook geëvalueerd op het rapport.

Thema 1: “Ik ben ik”

In september ontmoetten we Kikker in Waardenland.

Kikker twijfelde aan zichzelf omdat hij maar gewoon groen is en niet kan vliegen (zoals eend), niet kan lezen (zoals haas),… Gelukkig ontdekte hij dat hij goed is in zoveel dingen die de andere dieren niet kunnen. Kikker leerde ons dat je van jezelf moet houden zoals je bent; wees trots op je sterktes, maar wees je ook bewust van je tekortkomingen. Ontwikkel je eigen ideeën en durf ook op een beleefde manier voor jouw mening uitkomen. Dat hebben wij de afgelopen periode allemaal samen geprobeerd!

Thema 2:  “Ik ben een goede vriend”

Laatst zakten we weer met z’n allen af naar Waardenland. We stonden stil bij vriendschap. Wat is vriendschap? Hoe ontstaat het? Is het iets eeuwigs? Word je er steeds gelukkig van? In november proberen we allemaal eens een heel goede vriend te zijn. Elke klas kreeg een kei mee. Dagelijks wordt die op de bank gelegd van een leerling die die dag een kei-goede vriend is geweest!

Thema 3: “Ik ben een goede klasgenoot”

Deze reis was best wel druk! Toen we in Waardenland aankwamen, kregen we dit filmpje te zien.

Het deed ons erbij stilstaan dat we soms wel eens een banaan in onze oren hebben zitten en niet goed luisteren naar wat de juf of meester en klasgenoten vertellen.

Meteen werd de hele school in groepjes verdeeld. Met ons groepje volgden we een circuit door de school. Op elke post zat een juf of meester waarbij we een tof spel of boeiende opdracht deden. Hierin slaagden we enkel als we een goede klasgenoot waren die luisterde naar de anderen.

We kregen een banaan mee naar de klas om ons deze maand te helpen herinneren dat we onze oren extra vrij moeten houden!

Thema 4: “Ik ben een goede leerling!”

Toen we in Waardenland aankwamen, werden we geconfronteerd met een moeilijk woord: “respect“! De komende maand verwachten de leerkrachten dat wij een goede, respectvolle leerling zijn. Maar wat betekent dat nu eigenlijk?

Om dit te ontdekken, werden we al snel aan het werk gezet! Elke klas moest op zoek naar een foto van hun eigen klasleerkracht en naar een eitje met daarin een spreuk van hun juf/meester.

Nadien verzamelden alle klassen in de turnzaal. Daar mocht elke leerkracht hun eigen foto op de muur hangen en daarop hun spreuk over respect kleven. De leerkrachten gaven ons ook één voor één een beetje meer uitleg bij hun spreuk.

Weet je ze nog? Hier zetten we ze allemaal nog eens op een rijtje!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

 

Nu we goed wisten wat er precies van een goede, respectvolle leerling wordt verwacht, werden we uitgedaagd dit de komende maand ook echt te proberen.

Voortaan hangt er een ladder op de speelplaats met daarop een wasbeertje. Ken je de wasbeer van de Axenroos? Dat diertje heeft heel veel respect voor alle andere dieren.

De bedoeling is dat we de wasbeer binnen de week op de hoogste trede van de ladder krijgen. Telkens wanneer een leerkracht vindt dat iemand heel respectvol is geweest, mag de wasbeer een beetje klimmen.

Voor wat, hoort wat. Als wij respect tonen aan de juffen en meesters, zijn zij ook bereid iets voor ons te doen. Bij verschillende treden kunnen we een prijs verdienen, zoals wat extra spelmateriaal voor in ’t Winkeltje, een leesboek voor in het Leescafé, een CD voor tijdens de discomomentjes op de speelplaats, een lekkere verrassing tijdens de speeltijd,…

We kijken heel erg uit naar de komende week/weken!

Thema 5: “Ik hou van groen”

    • Ik draag zorg voor het materiaal van mezelf en anderen.
    • Ik help mee de school en de klas net te houden.

IMG_2959=> Fotoalbum “Ik ben… in waardenland!”

Beste ouders,
Zoals jullie vast weten, vliegen de leerlingen van Sancta Maria om de twee maanden naar Waardenland.  Afgelopen dinsdag leerden we er tante Stamper (een Belgisch konijn) kennen.  Zij  kreeg onverwacht bezoek van haar Congolees nichtje Bo de bonobo met haar zoontje Choco.   Nichtje Bo had immers besloten te emigreren: er zijn te weinig bomen en teveel stropers in Congo om haar zoontje Choco van een goede toekomst te kunnen verzekeren.  Wist tante Stamper geen goede woonplaats?  Tante Stamper toonde foto’s van de omgeving.  Dat zag er allemaal mooi uit…maar overal lag wel een colablikje of een stukje papier!  Gelukkig bleken de leerlingen van Sancta Maria bereid om Choco en Bo te helpen.  Op vrijdag 24 mei ruimen zij alle vuiligheid in de schoolomgeving op (met behulp van het aangeboden materiaal van Ivago Gent)!
Nichtje Bo de Bonobo was dolgelukkig!  Zo blij dat ze de leerlingen van Sancta Maria uitnodigde om de traditionele bonobodans te dansen.
Deze dans zullen we ook dansen na de ‘grote kuis’: het wordt een heuse flashmob op het kerkplein van Gentbrugge.   Een flashmob is een spontane dans op een openbare plaats.  Ouders en andere sympathisanten worden van harte uitgenodigd om mee te dansen en onze nieuwe propere schoolomgeving te vieren.
 
  • Waar? Gentbruggeplein
  • Wanneer? vrijdag 24 mei om 14u45
  • Wat? Dans mee op de flashmob!  Leer het dansje via het filmpje op de schoolwebsite
 
Hopelijk tot dan(s)!
Groetjes uit Waardenland,
De groene leerlingen van Sancta Maria

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s